maanantai 20. syyskuuta 2021

Yhteenveto kesältä 2021

Mitäs sitten tämä päättynyt kesä sisälsi mökin kunnossapidon suhteen?

1. pitkään pihaa rumentanut risukasa muutti muotoaan ja siitä rakentui tonttia rajaava risumuuri.
  2. pojan Martti-auto pääsi mökille viettämään eläkepäiviä
  3. vaja sai uuden katon, yhden uuden seinän pätkän sekä siistiytyi sekä sisältä että ulkoa
  4. mökkigrilli päivittyi uuteen ja tehokkaampaan
  5. kauden lopuksi hankittiin uusi vene odottamaan veneilykesää 2022

Onhan tämä mökkeily yhdenlaista puuhamaan pyörittämistä, mutta ihana hellekesä oli ihan parasta viettää juuri mökillä!!

Ensi kesänä ainakin veneillään...

sunnuntai 19. syyskuuta 2021

Mökkikauden päätös

Olipas jo syksyn tuntua, kun perjantai iltana saavuttiin mökille. Mökissä oli vain 9 astetta lämmintä eli patterit päälle, takkaan tuli ja villasukat jalkaan. Myös illan ja yön pimeys oli todellista ja yöllisellä huussireissulla ei paljon maisemia katseltu (oli myös niin vilpoista, että peiton alle takaisin oli pinkaistava nopeasti).

Lauantai oli mukava puuhapäivä eli laiteltiin mökkiä talviteloille, käytiin lenkillä ja lämmitettiin kerran vielä sauna ja palju. Yksitoista asteinen järvivesi ei meitä enää houkutellut. Illalla sytyteltiin kynttilöitä ja katseltiin telkkaria mökin lämmössä.

Sunnuntai olikin tuulisempi ja siten vilpoisempi päivä. Pakattiin autot täyteen kotiin lähtevää tavaraa. Ja sitä olikin taas melkoisesti, kun mm. kaikki ruokatavarat sekä liinavaatteet tyhjennettiin. Täytyy sanoa, että sää tuki päätöstämme - nyt oli juuri oikea aika päättää kesämökkikausi 2021.

Portti suljettiin ja auton nokka suuntasi kotia kohden. Hyvät talviunet mökille, kesällä 2022 jatketaan! Toki tässä syksyn ja talven aikana mökillä piipahdetaan, mutta seuraava yövierailu koittaa vasta keväällä 2022.

maanantai 23. elokuuta 2021

myrkyllisiä mutta kauniita

Viikonloppuna mökillä ihastelin kärpässieniä. Niitä löytyi mökkipihasta monessa koossa ja eri muotoisilla hatuilla varustettuina. Sienet eivät maistu minulle missään muodossa, joten ehkä siksi ihastelenkin näitä myrkkysieniä, enkä viuhdo pitkin metsiä koppa kädessä tatteja jahtaamassa. Toki sienestäminen on minusta ihan mukavaa puuhaa, joskin sienituntemukseni on valitettavan heikko.

Tässä nyt siis tätä minun viikonlopun satoa...

Sienet sekä sienestäjät ovat varmasti tyytyväisiä näihin sateisen harmaisiin päiviin. Minä kyllä kaipaan niitä ihania helteisiä kesäpäiviä.

sunnuntai 22. elokuuta 2021

mökkiyölaskuri

Useana kesänä ollaan eri tavoin yritetty pitää kirjaa mökillä vietetystä ajasta. Hyvin toimivaa systeemiä ei olla tähän toistaiseksi keksitty. Yhtenä päivänä mieleeni tuli helmitaulu ja tietysti sellainen vanha kaunis helmitaulu. Jos helmitaulusta siirtäisi aina yhden helmen joka aamu mökillä, niin kauden lopussa olisi selvillä montako yötä mökillä on vietetty. Tästä se ajatus sitten lähti...

Nyt helmitaulu hankittu ja sopiva paikka sille mökin seinältä löydetty. Ensi kesänä testataan toimiiko tämä laskuri niin kuin toivon.

Ensi kesää meillä odotellaan jo monella tapaa. Nautitaan nyt kuitenkin kaikista vuodenajoista eli luvassa varmasti mukavia syyspäiviä mökillä!

sunnuntai 15. elokuuta 2021

mökkiviikonloppu

Arki alkoi ja mökkeily siirtyi nyt viikonloppujen viettoon. Oli ihanaa lähteä perjantaina mökille, vaikka luvassa olikin melko sateinen viikonloppu. Kesäloma oli niin kaunista, että ei juuri mökissä sisällä oleiltu. Nyt oli mukava vetästä villasukat jalkaan, sytyttää muutama kynttilä ja sateen ropistessa kattoon sukeltaa hyvän kirjan sivuille. Helteillä ei myöskään tullut useinkaan saunottua, kun tarkeni jo muutenkin. Nyt sauna lämpeni sekä perjantaina että lauantaina ja vielä oli uimalämpöistä vettä järvessäkin. Sadekin taukosi aina välillä ja silloin pääsi lenkille koiran kanssa tai jotain pientä puuhailemaan pihaan.

Miehen mökkiviikonloppuun kuului jo vahvasti suunnitelmat ensi kesälle. Hän osti meille uuden veneen ja nyt olisi jälleen yksi vanha vene myytävänä. Veneilijän vaimo hiukan jo aavisteli tätä, kun keväällä purjevene myytiin. Mökkivene saattaisi päivittyä astetta paremmaksi. Purjeveneestä luovuttiin, koska ollaan enemmän mökillä. Varsinaista yöpymiseen soveltuvaa retkivenettä emme siis tarvitse, vaan lähinnä päiväreissuja sekä vesilelujen kanssa leikkimiseen soveltuvaa kulkupeliä. Sellainen meillä nyt on!! Vesiin ei enää tätä uutta venettä laiteta, vaan maltamme odottaa ensi kesää...

Mukavan viikonlopun jälkeen arki jatkuu!

sunnuntai 8. elokuuta 2021

Kintulammi

Eilen lähdettiin mieheni kanssa patikoimaan Tampereen Sorilan lähella olevalle Kintulammin retkeily- ja luonnonsuojelualueelle. Sieltä löytyi noin 15 kilometriä hyvin opastettua retkeilyreitistöä. Me patikoitiin mukava reilun 10 kilometrin pituinen lenkki. Alueella oli useita nuotiopaikkoja sekä laavuja. Reitistöltä pystyi helposti valitsemaan pidempiä tai lyhyempiä reittejä.

Jälleen päästiin kulkemaan polkuja sekä pitkospuita pitkin.

Laavuissa löytyi modernimpaa sekä perinteisempää tyyliä.

Maisemat vaihtelivat korkeilta kallioilta kosteille soille, monenlaista metsää unohtamatta.

Eväät kruunaa aina reissut ja kyllä oli mukava istahtaa juomaan kahvit kauniissa säässä.

torstai 5. elokuuta 2021

Helvetinjärven kansallispuisto

Keskiviikkona suuntasimme Ruovedelle Helvetinjärven kansallispuistoon patikoimaan. Lähtöpaikaksi valikoitui Haukanhieta, josta Helvetinkolulle ja takaisin kertyi meille matkaa 12 km. Reittiä kuvailtiin mäkisyyden vuoksi melko haastavaksi ja kyllähän se melkoinen porrastreeni olikin. Hyväähän tuo treeni teki ja maisemat olivat kyllä muutaman hikipisaran arvoiset.

Reitin jyrkimmille osuuksille oli rakennettu portaita.
Koska menimme reitin edestakaisin, niin pääsimme kulkemaan kaikki portaat sekä ylös että alas.

Minä olen aivan ihastunut pitkospuihin ja niitä mahtui myös reitille vähän erilaisina.

Näköalapaikalta ihasteltiin maisemaan Iso Helvetinjärvelle
ja niissä maisemissa herkuteltiin eväillä.

Laskeuduimme rotkon pohjalla järven rantaan.

Matkan varrella oli metsän lisäksi soita ja järviä sekä lampia.

Retkellä eväät maistuu...

...mutta kyllä maistuivat hampurilaisetkin Maisassa patikoinnin päätteeksi.